воскресенье, 17 апреля 2022 г.

 Завдання група 11

Результати виконання завдання надати на перевірку до 24.04.2022 р.

Урок – 14

 

Тема: Взаємовідносини «людина-держава». Верховенство права.

 

Мета:

Ø    навчальна: ознайомити учнів з поняттями «громадянин», «держава» та «верховенство права»; встановити особливості взаємовідносин людини і держави;

Ø    розвивальна: продовжувати розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

Ø    виховна: сприяти формуванню національної самосвідомості учнів.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель пропонує 2-3 учням за бажанням зачитати свої міні-твори «Я громадянин Європи».

Бесіда

1. Що таке держава?

2. Які ознаки та функції має держава?

3. Що означає поняття «особа»?

4. Що таке суспільство?

5. Як пов’язані між собою особа та держава?

Учитель. Відносини держави та фізичної особи зазвичай ґрунтуються на взаємних правах, обов’язках та відповідальності, які конкретизуються в конституції та інших нормативно-правових актах. При цьому слід звернути увагу на те, що в сучасному світі діють міжнародні стандарти в галузі прав людини і держави зобов’язані встановити у своєму внутрішньому законодавстві такий правовий статус людини і громадянина, що відповідає цим стандартам.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Метод «Прес»

1. Як, на вашу думку, хто така людина?

2. Які поняття містить це слово?

Учитель. Усі ці поняття в повсякденному вжитку звучать як рівнозначні, але в юридичній мові за цими термінами закріплено різні значення.

Метод «Шкала думок»

1. Чи можна уже в момент народження визначити, що дитина, яка народилась, — людська істота? За якими ознаками?

2. Пригадайте з курсу біології, як латиною називається людська істота.

3. Як називали найдавніших людей, що виокремилися з тваринного світу?

4. Які зміни відбуваються в дитині під час її зростання, які нові риси, вміння в неї з’являються?

5. Чи можливі ці зміни без людського оточення, поза суспільством?

Практична робота

Ø    Які базові принципи покладені в основу конституційних прав в Україні за ст. 21-22?

Ø    Порівняти права і свободи, записані в Конституції України із зафіксованими в Загальній Декларації прав людини та Європейській Конвенції прав людини.

Ø    Пояснити, що означає кожен з обов’язків, передбачений ст. 65-68 Конституції України.

Висновок. Відносини людина — держава закріплюються нормативно, у конституціях, законах та інших нормативно-правових актах, що видає держава.

Інтерактивна лекція

Учитель. Кожен з нас так чи інакше пов’язаний з державою, у якій проживає або народився. Правовий зв’язок громадянина з державою називається громадянством, а особа, що має такий зв’язок з державою, є її громадянином. Ми з вами є громадянами України. У кожного громадянина держави є правовий статус, тобто сукупність прав та обов’язків.

Бесіда

1. Чи всі люди, що проживають на території України, є її громадянами?

2. Які документи засвідчують громадянство людини?

3. Із якого часу ви є громадянами України?

Робота з документом

Опрацювати Закон України «Про громадянство України» (від 18 січня 2002 р.) і дати відповіді на питання:

Ø Визначити основні принципи інституту громадянства в Україні.

Ø Підстави набуття громадянства.

Ø Підстави припинення громадянства.

Висновок. Громадянство — це правова приналежність людини до певної держави, у зв’язку з чим на неї поширюється суверенітет цієї держави і вона користується захистом своїх прав і законних інтересів, як безпосередньо на території своєї держави, так і за її межами.

Робота з документом

Опрацювати документи і визначити, якою мірою Конституція України відповідає принципам міжнародних документів з прав людини.

Стаття 55 Статуту Організації Об'єднаних Націй:

1) підвищення рівня життя, повній зайнятості населення і умовам економічного і соціального прогресу і розвитку та т. п.;

2) загальна повага і дотримання прав людини і основних свобод».

Стаття 2 Загальної декларації прав людини 1948 року

Закріплено принцип рівності і недискримінації людини незалежно від раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних переконань, національного чи соціального походження, майнового стану або міжнародного статусу країни або території, до якої людина належить.

Стаття 29 Загальної декларації прав людини

«Під час здійснення своїх прав і свобод кожна людина повинна зазнавати тільки тих обмежень, які встановлені законом виключно з метою забезпечити належне визнання і повагу прав і свобод інших та забезпечити справедливі вимоги моралі, суспільного порядку та загального добробуту в демократичному суспільстві».

Стаття 2 Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права

Зобов’язала кожну державу вжити в максимальних межах наявних ресурсів заходів для того, щоб забезпечити поступове повне здійснення зазначених у цьому Пакті прав людини. «Кожна держава... зобов’язується поважати і забезпечувати всім особам, що перебувають у межах її території та під її юрисдикцією, права, визначені в цьому Пакті».

Конституція України

Повністю відповідає вищевказаним положенням міжнародно-правових актів. В її «Загальних засадах» уведені важливі положення:

головним обов’язком держави є утвердження й забезпечення прав і свобод людини;

правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Власне розділ «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина» є другим в Конституції і розміщений перед розділами про органи державної влади, що підкреслює його важливість та нове співвідношення між державою і людиною. При цьому, конституційно закріплюється положення про те, що:

людина визнається найвищою соціальною цінністю;

права і свободи людини мають визначати зміст і спрямованість діяльності держави;

держава відповідає перед людиною за свою діяльність;

комплекс закріплених в Конституції України прав, свобод і обов’язків являє собою певну систему, складовими якої є природні (особисті), політичні, економічні, соціальні, культурні, екологічні та інші права людини і громадянина, які визначають їхній правовий статус у державі.

 

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Рефлексія.

Учням пропонується завершити речення

«Найбільш потрібним, з того, що я дізнався на уроці, це...», і завершує власною думкою.

Обговорення питання: «Чи захищені права людини в Україні?».

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Напишіть твір за темою «Чому Україну називають європейською державою?».

2. Підготувати презентацію «Роль держави та державних інституцій у справі захисту прав людини і дитини».

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Шановні учні! Звертаю Вашу увагу на те, що громадянська освіта - важлива складова ефективної активності громадян, а результатом вивчення...