пятница, 29 апреля 2022 г.

  Завдання група - 10

Результати виконання завдання надати на перевірку до 08.05.2022 р.

Урок – 27

Тема: Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс.

Мета: забезпечити засвоєння моделі конфлікту; показати, які існують шляхи виходу з конфлікту; розвивати вміння відстоювати та аргументувати свою позицію; формувати здатність до толерантної поведінки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент: оголошення теми і мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання:

1.     Визначте ознаки, за якими може відбуватися дискримінація

2.     Дайте визначення поняттям: «ксенофобія» та «релігійна нетерпимість»

3.     Інформація ЗМІ про застосування дискримінації, расизму

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Однією з актуальних проблем сучасного суспільства є проблема конструктивної співпраці та взаємодії. У зв’язку з цим проблема соціальних конфліктів стала предметом вивчення багатьох наук, таких як філософія, соціологія, політологія, педагогіка, психологія. У 80-роки ХХ ст.. у багатьох країнах світу виникли конфліктологічні центри, а у 1986 р. в Австралії, за ініціативою ООН, було створено міжнародний центр розв’язання конфліктів. Останнім часом, наука «Конфліктологія» набуває дедалі більш практичного значення.

 

Метод «Мозковий штурм»

1.     Що Ви розумієте під поняттям «конфлікт»?

2.     Чи можна дати однозначне визначення поняття «конфлікт»?

3.     Якими бувають конфлікти?

4.     Яким чином можуть бути розподілені ролі в конфлікті?

(підбурювач, свідок, посібник, посередник)

Висновок:

Конфлікт – це зіткнення окремих людей чи соціальних груп, що виражають різні, часом протилежні цілі та інтереси.

IV. Вивчення нового матеріалу

Якщо у процесі спілкування зіштовхуються інтереси сторін, то це називають конфліктом. Конфлікт не завжди передбачає сварку або бійку і є невід’ємною частиною людського існування. Існування в суспільстві протилежних думок та пошук шляхів до їх примирення є однією з основ сучасного демократичного суспільства. Конфліктні ситуації є невід’ємною частиною нашого життя. Певною мірою вони навіть є необхідними, оскільки сприяють розвитку різноманітних ситуацій. Проте вони, звичайно, різняться за своїми масштабами та впливом на суспільне життя. Існує багато видів конфліктів. Вони розрізняються за тим, між ким і через що відбуваються.

У випадку, якщо суперечність виникає між соціальними ролями, що виконує одна людина, йдеться про внутрішній конфлікт. Так, він може виникнути в людини, якій через велику завантаженість на роботі не вистачає часу на виконання сімейних обов’язків. Також вони можуть відбуватися між окремими особами, їхніми групами, спільнотами чи державою.

Конфлікти розрізняють за предметами. Відповідно до цього існують:

• політичні конфлікти — між країнами й державами, що відбуваються за території, сфери впливу або інтереси;

• економічні конфлікти — між різноманітними за кількістю групами або суб’єктами з приводу ресурсів або грошей;

• культурні та релігійні конфлікти — між групами або окремими суб’єктами культурного розвитку чи віросповідання;

• професійні конфлікти — між представниками різних професій або галузей народного господарства з приводу економічних або соціальних цінностей;

• етнічні конфлікти — між народами за території розселення або умови проживання.

Метою будь-якого конфлікту, крім внутрішньоособистісних, є досягнення певної користі за рахунок інтересів інших.

Основними видами конфліктів за характером їх перебігу є:

• суперництво — боротьба за визнання особистих досягнень і творчих здібностей особи з боку суспільства, групи, організації тощо. Її метою є набуття кращих професійних позицій, суспільного визнання, винагород, а змістом — демонстрація своєї переваги шляхом досягнення соціально важливих і престижних результатів;

• конфронтація — пасивне протистояння протиборчих груп із відмінними політичними, економічними та соціальними інтересами. Відбувається найчастіше без відкритих зіткнень, але пов’язана зі здійсненням тиску на суперника;

• конкуренція — особлива форма суперництва, в основу якої покладено прагнення отримати вигоду або доступ до дефіцитних ресурсів.

Способи розв'язання конфліктів.

Спілкування — складне мистецтво. Там, ч де не вистачає культури спілкування, можуть виникати конфлікти. Найчастіше їхньою причиною бувають розбіжності думок інших про вас та вашої власної про себе. Узагалі безконфліктного життя не буває. Тому варто усвідомлювати, як відбуваються конфлікти і що необхідно для їх подолання.

Для успішного подолання конфлікту доцільно дотримуватися певних рекомендацій:

• У конфлікті завжди програють обидві сторони і не буває переможців. З’ясовувати, хто завинив більше, не має сенсу. Краще зробити перший крок до примирення — це унаочнить вашу силу характеру й самоповагу.

• Розпочніть розмову з опису тих конкретних обставин, які вас не влаштовують. Намагайтеся бути якомога об’єктивнішими. Чим детальнішими і конкретнішими будуть ваші аргументи, тим краще.

• Опишіть свої почуття в цій ситуації. Чимало конфліктів між співрозмовниками ускладнюється невисловленими думками. Інколи обмін ними дозволяє одразу змінити ситуацію. Використовуйте прості слова («я не розумію», «я не очікую», «я відчуваю образу» тощо).

• Намагайтеся почути протилежну сторону та зрозуміти її. Необхідно пам’ятати, що у вас різне мислення, різне бачення ситуації, що, власне, і спричинило конфлікт. Слухайте уважно, не перебивайте і не сперечайтеся. Цим ви продемонструєте співрозмовнику власне прагнення згоди. Усвідомлюйте, що він висловлює не істину (як і ви), а свою позицію.

• Бажано розібратися у своїх глибинних думках. Можливо, ви інакше зрозуміли співрозмовника або вам не сподобалося щось, узагалі не пов’язане з безпосередньою проблемою, а те, що існувало раніше.

• Знайдіть можливість висловити конкретні пропозиції щодо зміни ситуації. Не варто виголошувати ультимативні заяви — позитивні перспективи більш привабливі. Визначте, що виграє ваш співрозмовник, якщо змінить свою поведінку.

 

ОСНОВНІ ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ

Переговори

Компроміс

Консенсус

Арбітраж

Посередництво

(медіація)

Застосування сили або влади закону

Мирна бесіда обох сторін із метою пошуку можливостей розв’язання проблеми

Розв’язання проблеми шляхом поступок обох сторін конфлікту

Розв’язання проблеми шляхом досягнення загальної згоди

Звернення до спеціального владного органу, наділеного повноваженнями для розв’язання проблеми

Використання допомоги третьої сторони, авторитетної для учасників конфлікту, для заочного розв’язання проблеми

Одноосібне використання сили або влади тією зі сторін конфлікту, яка вважає себе сильнішої

 

V. Закріплення нових знань

Завдання:

СИТУАЦІЯ: Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», - заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв’язано. Чи так це?

1. Зверніться до моделі конфлікту і визначте:

а) що є конфліктом?

б) що є конфліктною ситуацією?

в) що є інцидентом?

2. Які наслідки конфлікту?

VI. Рефлексія до засвоєного

Осмисліть матеріал до теми уроку, продовжуючи речення:

Ø Я запам’ятав (ла)……..

Ø Я зрозумів (ла)………..

Ø Я навчився (лась)……..

VII. Домашнє завдання:

1.    1. Охарактеризуйте особливості й типи конфліктів.

2.  2. Яких правил доцільно дотримуватися для подо­лання конфліктів у людському спілкуванні?

3. 3. Спробуйте проаналізувати свою поведінку. Який зі способів урегулювання конфліктів ви обираєте найчастіше? Чому? До яких наслідків це може призвести?

 

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Шановні учні! Звертаю Вашу увагу на те, що громадянська освіта - важлива складова ефективної активності громадян, а результатом вивчення...