воскресенье, 17 апреля 2022 г.

 

Урок № 1

Тема: Вступ до курсу «Громадянська освіта». Що таке ідентичність?

Мета:

1.    Навчальна: сформувати знання про курс «Громадянська освіта»; проаналізувати мету курсу; ознайомити учнів з основними (базовими) поняттями громадянської освіти, з інформацією про сутність особистості та її багатовимірний характер.

2.    Розвивальна: розвинути в учнів вміння мислити, аналізувати та узагальнювати інформацію; розвинути образне мислення, комунікативні компетентності: культуру мовлення, вміння вести діалог, висловлювати власну думку, робити висновки; формувати усвідомлення того, що кожна людини є унікальною і неповторною.

3.    Виховна: виховувати повагу один до одного, почуття патріотизму; культуру спілкування, толерантне ставлення до позиції іншого.

Тип уроку: вступний

Очікувані результати

Ø Знання і розуміння: знає і розуміє зміст поняття «громадянська освіта»; пояснює завдання та структуру предмета; висловлює власні очікування щодо вивчення предмета.

Ø Вміння і навички: для аргументації власної позиції використовує інформацію з різних галузей знань; демонструє навички критичного мислення стосовно оцінки самого себе.

Методи навчання, прийоми: фронтальне опитування, практична робота, формування понять, робота в парах.

Основні поняття і терміни: людина, особа, громадянин, ідентичність, види ідентичності, змінний характер ідентичності.

Наочність: підручник  (Громадянська освіта), таблиця.

Міжпредметні зв’язки: історія України, всесвітня історія, основи правових знань, філософія.

 

Література:

1.    Інтегрований курс «Громадянська освіта» (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018. – 240 с.

2.    https://inoskaz.com/legendi-ta-pritchi-ukra%D1%97nskoyu-movoyu/bo-ya-lyudina/

Хід уроку

І. Організаційний момент:

Підготовка учнів до уроку, емоційне налаштування, перевірка присутніх.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Бо я – людина. Притча.

Василь Сухомлинський

Вечоріло. Битим шляхом йшло двоє подорожніх – батько й семирічний син.

Посеред шляху лежав камінь.

Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крекчучи, він обійшов камінь, і, взявши дитину за руку, пішов далі.

Наступного дня батько з сином йшли тією ж дорогою назад.

Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу.

Третього дня батько й син пішли тією ж дорогою. До каменя було ще далеко. Батько каже синові:

-        Дивись уважно, синку, треба обійти камінь.

Ось і те місце, де батько спіткнувся й забив ногу.

Подорожні сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч лороги сидить сивий старий дід.

-        Дідусю, - запитав хлопчик, - Ви не бачили тут каменя?

-        Я прибрав його з дороги.

-        Ви також спіткнулися й забили ногу?

-        Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.

-        Чому ж Ви прибрали камінь?

-        Бо я – людина. Хлопчик зупинився у задумі.

-        Тату, - запитав він,  - а Ви хіба не людина?

Робота над притчею «Бо я - людина».

(Учні дають відповіді на поставлені вчителем питання):

1      – Назвіть героїв притчі.

2      – Поясніть, чому батько не прибрав камінь з дороги?

3       - Поміркуйте! Де в житті зустрічаються такі ситуації?

4       - Проаналізуйте. Якби батько прибрав камінь, то чому б він навчив хлопця?

5       - Запропонуйте. Як по іншому можна було назвати притчу?

6       - Оцініть. Чому навчає притча?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Робота над висловом.

Кажуть, що українцям притаманна поведінка, як з крилатого вислову: «Моя хата скраю, я нічого не знаю».

Я Ви гадаєте?

Вправа «Мозковий штурм».

Учні приходять до висновку, що в наш час більшість українців хвилює лише їх доля і їх добробут. Але ж так не можна, бо байдужість – це отрута для суспільства і держави.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми та плану уроку

План:

1.    Що таке «Громадянська освіта»?

2.    Що таке ідентичність і як вона формується?

3.    У чому значення ідентичності для людини?

Що ми вивчаємо і для чого?

Громадянська освіта є узагальненням суспільствознавчих предметів, які ви вивчали, починаючи з початкової школи. Однак він спрямований на глибше розуміння таких понять, як демократія, права людини, верховенство права, економіка для громадянина. У результаті опанування курсу ви здобудете не лише знання, а й навички, життєво необхідні кожному громадянину. Тут ви зрозумієте, що свобода, рівність, відповідальність, соціальна згуртованість, різноманітність, повага, діалог є безперечними демократичними цінностями. Дізнаєтеся про вплив стереотипів і конфліктів на людину, про протидію дискримінації, про толерантність як універсальну умову мирного співіснування. Ви зможете зрозуміти свою роль у школі, громаді й отримати поради, як проявити активну участь у їх житті та діяльності, і не тільки. Курс «Громадянська освіта» спрямовано на формування компетентностей, що включають знання та їх критичне розуміння, практичні навички й уміння, цінності й ставлення та поведінкові установки.

– Що включає в себе поняття “громадянська освіта”?

Це – розвиток та соціалізація особистості, формування її національної самосвідомості, громадянської позиції, загальної культури, світоглядних орієнтирів, критичного мислення, творчих здібностей, дослідницьких та аналітичних навичок та професійних якостей.

За програмою, основними поняттями громадянської освіти є такі: людина, особа, громадянин, права людини, верховенство права, інклюзія, громадянське суспільство, громада, громадянська участь, демократія, держава, відповідальність.

– Які особливості цього курсу?

·                 Це інтегрований курс, що охоплює філософські, аксіологічні, політичні, правові, економічні, культурологічні та соціально-психологічні знання;

·                 він спрямований на формування світогляду учнів старшої школи;

·                 сприяє формуванню особистісних якостей та ціннісних орієнтирів, які має громадянин демократичного суспільства, вчить громадянської участі та відповідальності.

Завдання громадянської освіти — забезпечити цілеспрямовану підготовку старшокласників до функціонування в системі суспільних відносин поліваріантного світу, глобалізації, соціальної взаємодії та активної відповідальної участі в суспільній діяльності.

Учитель розповідає про основні принципи курсу «Громадянська освіта», використовуючи таблицю.

Демократичність

Пріоритет ідеї прав і свобод людини у громадянській освіті; виховання почуття соціальної справедливості та солідарності, вміння конструктивно взаємодіяти з суспільством та приймати рішення. Викладання курсу передбачає діалогічний характер навчання, створення атмосфери взаємоповаги у шкільному колективі, учнівське самоврядування, відкритість і зв’язок школи з сім’єю, дитячими і молодіжними громадськими організаціями, засобами масової інформації тощо

Практична спрямованість

Передбачає формування в учнів пріоритетних для системи громадянської освіти вмінь і навичок: соціальної взаємодії, самостійного аналізу різноманітних ситуацій, перш за все, з власного життєвого середовища, приймати рішення і діяти у правовому полі

Зорієнтованість на позитивні

соціальні дії

Спрямованість на набуття позитивного досвіду соціальних дій, формування позитивного іміджу компетентної громадянськості

Плюралізм

Формування поваги до засад політичної, ідеологічної, етнонаціональної, расової різноманітності, уникнення екстремістських поглядів і поведінки, виховання толерантного ставлення до різних світоглядних і політичних доктрин, релігійних переконань і поглядів, до діяльності різних дитячих та молодіжних громадських організацій

 

– Що таке ідентичність?

Це усвідомлення людиною себе, своєї унікальності й водночас подібності та належності до інших людей і груп, а також свого місця у світі. Розуміння власної ідентичності допомагає людині краще усвідомлювати та виражати, ким вона є не лише як особистість, а і як частина спільноти – сім’ї, мовного та культурного середовища, формальних і неформальних спільнот.

– Чи можна обирати ідентичність?

Свобода вибору у формуванні власної ідентичності є засадничою характеристикою дотримання прав людини. Кожна людина має право вибирати, чи змінювати на свій розсуд різні спільноти, взаємодіяти з іншими групами, культурами тощо.

– Як людина має ставитись до ідентичності іншої?

Базові принципи у сфері прав людини спрямовано на попередження нетолерантності: принцип рівної поваги до гідності й прав усіх людей, принцип недискримінації, рівності перед законом, свободи думки, самовираження тощо. Наприклад, Загальну декларацію прав людини часто розглядають як фундамент поваги до багатоманітності.

– Як ідентичність демонструється навколишньому світу?

Американський соціолог Чед Гордон запропонував 5 видів ідентичності, які людина демонструє іншим:

·                 статева ідентичність;

·                 етнічна ідентичність – ідентифікація людини як члена расової, релігійної, національної спільноти або мовної групи, субкультури тощо;

·                 ідентичність членства, яка базується на участі людини в різних суспільних групах та організаціях – формальних і неформальних;

·                 політична ідентичність – ідентифікація людини з певною політичною групою (ліберал, демократ, радикал тощо);

ідентичність за родом занять – ідентифікація людини за певними видами трудової діяльності як у домашньому господарстві, так і поза ним.

Бесіда

1. Для чого, на вашу думку, необхідно вивчати курс «Громадянська освіта»?

2. Чого ви очікуєте від вивчення цього курсу?

Висновок. Фундаментальними цінностями сучасного світу є демократія, свобода, повага до прав людини, солідарність та участь. Базова умова демократичного розвитку суспільства — це громадяни, котрі володіють уміннями здійснювати зважений і раціональний вибір, критично мислити та аналізувати інформацію, розуміють значення права, толерантно ставляться до думок інших, активно цікавляться суспільним, політичним та економічним життям.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Вправа «Коло вражень»

1. Що нового я відкрив для себе? Чого навчився?

2. Які почуття викликала у мене співпраця з іншими учнями?

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний матеріал підручника і додаткових інформаційних джерел.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Шановні учні! Звертаю Вашу увагу на те, що громадянська освіта - важлива складова ефективної активності громадян, а результатом вивчення...