воскресенье, 17 апреля 2022 г.

 

Урок - 30

Тема: Виникнення і зміст демократії. Цінності демократії.

Мета дидактична: сприя­ти засвоєнню відомостей з історії правових ідей і правових відносин у людському суспільстві, розумінню учнями необхід­ності побудови правової демокра­тичної держави.

Мета розвиваюча: розвивати політичні компетенції че­рез закріплення знань учнів про політичні права людини та розуміння цінності своєї особис­тості; розвивати комуні­кативні компетентності шляхом ро­боти в парах і малих групах.

Мета виховна: виховувати якості успішного громадянина через формування активної життєвої позиції;

Основні поняття: «демократія», «без­посередня демократія», «представ­ницька демократія».

Обладнання: інформаційні буклети, роздатковий матеріал, запис кросворду на ватмані, комп’ютер, Конституція України, підручник «Громадянська освіта 10 клас»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: історія, правознавство, громадянська освіта.

Методичні прийоми: бесіда, робота в групах, «мозковий штурм», розв’язування кросворду.

ХІД УРОКУ

I.    Організаційний момент (привітання, оголошення теми і мети уроку).

II.   Актуалізація  опорних знань учнів.

Учитель. Для вивчення цієї теми нам необхідно пригадати розділ ІІ Конституції України. На попередніх уроках ми з Вами ознайомлювалися з основними статтями щодо прав, свобод і законних інтересів людини і громадянина (обговорення основних положень ст.ст. 1, 5, 24, 28, 34, 36, 38 Конституції України).

ІІІ. Мотивація до вивчення нової теми

Учитель. Мабуть, у сучасному політичному житті немає більш популярного поняття, ніж демократія. Без нього не обходиться жодна політична промова чи програма, бесіда чи стаття. Хто тільки не називав і не називає себе демократом! Більшість політичних партій нашої країни у своїй назві містять слово «демо­кратична». Виникає питання: що ж таке демократія? Може, це лише прекрасний ідеал, щось на кшталт «золотого яблука» на розкішному дереві людської цивілізації?

Обговоривши це питання, ми не тільки визначимо роль демократії в геополітичному значенні, а й спро­буємо розглянути перспективи демократії в сучасній Україні.

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Як уже зазначалося, саме слово «демократія» є одним з най­більш поширених понять у сучасно­му житті. Але, якщо ми поставимо собі за мету з'ясувати у простих лю­дей, що ж воно означає, небагато з них одразу дадуть відповідь. Тому необхідно приділити увагу конкрет­ному науковому визначенню цього поняття.

Метод «Мозковий штурм»

Говорять усі учні, приймаються будь-які ідеї, заохочується вільне висловлювання думок.

Учитель пропонує, використовуючи висновки попереднього обговорен­ня, докладніше визначити, що таке демократія, та вказати ознаки цього політичного устрою.

Перегляд відеороліку.

Бесіда.

Учитель. Отже, ми з Вами можемо зробити висновок. що поняття «демократія» полісемантичне, а сама демократія є багатовимірною. У найпоширенішому визначенні демократія ототожнюється з народовладдям, в перекладі з грецької «демос» - народ, «кратос» - влада, тобото влада народу. Родоначальником поняття «демократія» був давньогрецький історик - Геродот.

Визначення демократії як влади народу стало майже класичним. воно є універсальним, оскільки може застосовуватися до будь-якого історичного типу демократії і є нібито носієм загальнолюдських цінностей. відповідно до цього, демократія і визначається, як державний лад, що грунтується на владі народу і гарантує залучення громадян до процесу прийняття політичних рішень.

Як неможливо уявити люд­ське життя абсолютно поза політикою, так неможливо політичне жит­тя уявити без людини. Політика не безособова, її завжди роблять люди зі своїми інтересами, потребами і думками. Люди ак­тивно впливають на об'єктивний хід подій, змінюючи його в той чи ін­ший спосіб. Чому і як людина бере участь у політиці? Що впливає на її політичну поведінку? Не буде перебільшенням стверджувати, що пра­ва людини — це основа, фундамент демократії. Будь-який елемент де­мократичного механізму і весь він у цілому можуть існувати й успішно функціонувати лише в разі, якщо дотримуватися прав людини. Дек­ларування і здійснення політичних прав прокладає дорогу до наро­довладдя, до створення справді де­мократичної системи.

Питання до учнів:

Якими повинні бути умови в сус­пільстві для існування демократії?

Орієнтовні відповіді учнів

Умови для існування демократії можна розділити на три блоки: со­ціальні, економічні та політичні.

Соціальні — це рівень, ступінь готов­ності суспільства жити за демокра­тичних умов, перебудова грома­дянського суспільства.

Економічні — наявність ринкової, конкурентної економіки, відсут­ність глибокої матеріальної поляри­зації суспільства.

Політичні — багатопартійність, по­діл державної влади на законодавчу, виконавчу, судову, наявність чинно­го механізму контролю суспільства над державною владою.

Як саме народ керує державою?

Учитель. Розглянемо форми демократії.

Безпосередня демократія - це така форма демократії, що передбачає прийняття владних рішень безпосередньо самим народом в особі населення виборчих округів, колективів, територіальних та галузевих соціальних спільнот. Організаційні форми такої демократії - це перш за все прямі вибори органів влади різного рівня (парламентів, місцевих представницьких органів), вибори посадових осіб (президентів, губернаторів, мерів) та референдуми.

Представницька демократія - це така форма демократії, яка передбачає прийняття владних рішень представницькими органами, що обираються та оновлюються безпосередньо народом, соціальними спільнотами та колективами. суб’єктами представницької демократії є перш за все парламенти, місцеві представницькі органи, устнаовчі збори. Представницьку демократію іноді називають також репрезентативною або елітарною.

Демократія базується на ряді принципів:

1.    поділу влади

2.    вибору основних органів державної влади

3.    плюралізму - характеристика політичної системи суспільства, за якої соціальні групи мають можливість висловлювати власні позиції через своїх представників у політичних і громадських організаціях. Плюралізм передбачає різні позиції, погляди. що відображають розмаїтість інтересів у суспільстві. Іншими словами - багатопартійність

4.    гласності - відкритість діяльності державних органів і громадських організацій, конкретних службовців

5.    рівності - перша стаття Загальної декларації прав людини проголошує: «Всі люди народжуються вільними й рівними у своїй гідності і правах». Сучасне тлумачення принципу рівності виходить з того, що за демократії можлива соціально-економічна нерівність громадян. Демократія передбачає лише політичну рівність усіх перед Законом, незалежно від соціального і матеріального становища.

 

Робота в групах.

Учні отримують завдання: із запропонованих слів скласти цитату і прокоментувати її (учнями використовується роздатковий матеріал)

 

1.    Гарний уряд — не той, що хоче зробити людей щасливими, а той, що знає, як цього домогтися (То́мас Ба́бінгтон Мако́лей — британський державний діяч, історик)

2.    Влада – це плащ, який здається нам надто широким на чужих плечах і надто тісним на власних (П.Декурсель, французький мислитель)

3.    Людина, владарюючи над іншими, втрачає власну свободу (Ф.Бекон, англійський філософ, історик, політик)

 

Основні цінності сучасної демократії:

1.    громадянство і громадянськість. Громадянськість - антитеза аполітичності, активна і свідома включеність до справ політичного співтовариства, психологічне відчуття себе громадянином, повноправним членом політичного співтовариства, спрможність і готовність виступати в ролі громадянина. Громадянство - це належність особи до певної держави, наслідком чого є розповсюдження на неї прав і обов’язків, встановлених законодавством держави із забезпечнням державного захисту прав людини і громадянина

2.    громадянська відповідальність - підпорядкування індивідів вимогам порядку, стабільності та інтересам інших людей. Звідси походить потреба передбачати наслідки власних дій чи бездіяльності, узгоджувати задоволення індивідуальних потреб із суспільними інтересами

3.    свобода слова, вільні засоби масової інформації і громадська думка - реальна можливість вільно висловлювати свої думки і погляди. тобото свобода слова визначає розвиток демократії в Україні. для демократичного і відкритого суспільства досить характерним є вміння критично мислити, що дозволяє ефективно здійснювати функції державної влади, народовладдя і вирішувати суспільно-політичні проблеми в країні (стаття 34 Конституції України)

4.    людська гідність - гідність невід’ємна частина особистості. людська гідність - це сукупність моральних, світоглядних, професійних якостей людини, які дають їй підстави для самоповаги і для усвіломлення своєї суспільної цінності (стаття 28 Конституції України)

5.    Соціальний порядок - це універсальна цінність будь-якого суспільства. мається на увазі, що більшість людей хотіли б жити в умовах стабільності, впорядкованості і безпеки.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Метод «Розв’язування кросворду»

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Демократія відіграє прогресивну роль у розвитку сус­пільства. Від її повноти залежить розвиток усіх сфер громадянського життя, кожна людина — - творець демократії. Від її енергії залежить сила демократії. Сьогодні в Україні відбувається процес розбудови дер­жави, утвердження демократії. От­же, те, якою буде наша Вітчизна, залежить від нас, оскільки саме ви і є її майбутнім.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати стор. 98-101 підручника «Громадянська освіта».

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Шановні учні! Звертаю Вашу увагу на те, що громадянська освіта - важлива складова ефективної активності громадян, а результатом вивчення...