Опрацювати поданий навчальний матеріал
до уроку.
Зміст навчального матеріалу
з теми:
«Практичне заняття «Активна
громадянська позиція»»
Кого називають громадянином?
Побутує думка, що проявити себе
справжнім громадянином можна лише за
надзвичайних обставин. Так, однією з найтрагічніших
сторінок сучасної історії України була
катастрофа на Чорнобильській АЕС 26 квітня
1986 року. Тієї ночі вибухнув один з блоків
реактора. На станції виникла пожежа. Почалося
швидке радіоактивне забруднення довкілля.
Учасники ліквідації аварії згадували:
«Навіть
вимірювальні прилади зашкалювали. Білизну
ми мали змінювати тричі на день. Вода, яку
споживали для пиття і якою милися, була
привозною. її доставляли для ліквідаторів
у бочках... Двічі на день мусили митися, щоб
хоч якось змити той радіоактивний бруд,
якого там понабиралися...
З пожежників,
які брали участь у її ліквідації, 9 осіб
дістали опіки різного ступеня, а один
помер у лікарні. За героїзм і мужність,
виявлені під час гасіння пожежі, Віталій
Правик, Віктор Кібенок (обидва - посмертно)
і Леонід Телятников удостоєні звання
Героїв Радянського Союзу. Ця сторінка
нашої історії назавжди пов'язана з людьми,
в серці яких жила любов до інших, до свого
дому, краю, батьківщини, з громадянами.
На долю кожної держави випадають
важкі часи. Навіть сьогодні в Україні
є чимало людей, зокрема молодих, які пов'язують
свої плани на краще майбутнє з іншими
країнами, сподіваючись на те, що там вони
зможуть реалізувати себе краще. Проте
ми знаємо й інше: протягом багатьох тисячоліть
української історії дуже багато людей,
які жили і в добрі і в скрутні часи, пишалися
своєю належністю до України. Не залежно
від того, чи були вони знаними в світі, а
чи пересічними людьми, але за певних обставин
усі вони виявляли особливі якості, що
свідчили про те, що вони є Громадянами.
Ми з вами - громадяни сучасної України,
молодої держави в центрі Європейського
континенту. Від нас залежить, якою стане
наша рідна держава - сильною й розвиненою,
з високим рівнем життя її громадян чи
слабкою, з незахищеним і малозабезпеченим
населенням. Ми - громадяни -обираємо тих
людей, які керуватимуть державою, ми - громадяни,
дотримуючись законів, використовуючи
свої права та виконуючи свої громадянські
обов'язки, зміцнюємо державу, підтримуємо
її, допомагаємо їй рухатися вперед. Ось
що таке - бути громадянином своєї держави.
Згадайте 1-2 приклади високої громадянськості,
які демонстрували наші співвітчизники
у різні часи історії. Обговоріть, що ще
ви знаєте про те, як ставляться до своєї
країни люди не тільки у важкі, а й у часи
загального добробуту.
Які почуття та якості притаманні громадянину
демократичного суспільства?
Щоб зрозуміти, що таке громадянські
почуття, необхідно пригадати звичайні
людські почуття, пов'язані з іншими людьми:
почуття обов'язку до наших батьків, почуття
колективізму, співчуття до хворих та
немічних тощо. Громадянські почуття
пов'язані із суспільством, з країною,
де ми живемо: почуття обов'язку її захищати,
почуття поваги до символів держави, її
культури, мови, традицій, історії, почуття
громадянської гідності. Громадянські
почуття людини закріплюються у її переконаннях,
моральних приписах, особистісних громадянських
якостях і виявляються в її діях і вчинках.
Процвітання суспільства багато
в чому залежить саме від того, які люди
його складають. Якщо в країні важко жити,
то винна в цьому не тільки влада або зовнішні
вороги: значною мірою це залежить від
самих громадян цієї країни, від їхніх
характерів, волі, почуттів, здібностей,
від їхніх громадянських якостей.
Прочитайте оповідання.
Що б ви порадили Петру? Чому? Які
якості виявив Степан? Чи можна їх вважати
громадянськими? Чому?
Горить Іванова хата
Петро і Степан працювали в полі.
Бачать - у селі пожежа. І здалося їм, що горить
саме там, де вони живуть, Петро і Степан.
- Це, ймовірно, наші хати горять,
- сказав Петро.
- Поїдемо скоріше додому, - сказав
Степан, запрягаючи коней. Петро і Степан
швидко поїхали додому.
- У кого пожежа?
- Іванова хата горить.
Петро полегшено зітхнув і зупинив
коней.
- Ну, далі не поїдемо, - сказав він.
- То що, повертаємо коней назад у поле?
- спитав він у Степана.
- Для чого повертатися? - здивувався
Степан.
- Так горить же не у нас. Навіщо
даремно гаяти час? Робота в полі стоїть.
Степан здивовано глянув на Петра.
- А ти що, поспішав тільки свою
хату рятувати?
Петро мовчав. Степан залишив
його з конями, побіг допомагати гасити
пожежу. А Петро сидить і не знає, що йому
робити, - за Степаном іти чи в поле їхати.
Громадянський - властивий свідомому громадянинові,
спрямований на користь суспільства.
Що таке громадянська позиція людини?
У Загальній декларації прав людини
зазначено, що кожна людина має обов'язки
перед суспільством, в якому тільки і можливий
вільний і повний розвиток особистості.
Громадянин, який хоче жити у демократичному
суспільстві, який хоче бути господарем
власного життя, завжди засвідчує свою
громадянську позицію. Така позиція потребує
насамперед відповідального ставлення
до виконання громадянських обов'язків.
Наприклад, брати участь у виборах - це не
тільки право громадян, а й дуже відповідальний
обов'язок. Щоб зробити правильний вибір,
виборець має бути добре обізнаним з проблемами
України і знати, що пропонують народу
кандидати. Не менш важливим є вміння висловити
свої погляди, підтримати справедливе
рішення чи протестувати проти помилкового
й несправедливого. Участь в управлінні
державою починається з невеличких справ
на загальне добро рідного міста, містечка,
села. Впорядковуючи чи ремонтуючи дитячий
садок, дитячий чи спортивний майданчик,
беручи участь у шкільному самоврядуванні,
очищуючи від сміття територію свого
двору, облаштовуючи квітник чи садок
біля будинку, ви допомагаєте державі,
чините як свідомі громадяни.
Громадянська позиція дітей і
дорослих виявляється в їхньому прагненні
брати участь в обговоренні та розв'язанні
спільних проблем.
За Загальною декларацією прав
людини діти і дорослі мають право проводити
мітинги і збори, створювати свої організації.
Водночас нікого не можна примусити вступити
до будь-якого об'єднання або відмовитися
від своїх переконань. Діти також мають
право висловлювати власну думку в питаннях,
які стосуються їх самих. Тому в демократичних
країнах створюються дитячі організації
й організації із захисту прав дітей. Завдяки
таким організаціям держава краще обізнана
з інтересами дітей і приймає важливі
для них рішення.
Запишіть на аркуші паперу,
що з того, з чим ви стикалися у навчальному
закладі чи по дорозі до навчального закладу,
потребує вашої активності та громадянської
позиції. Складіть усі записи до одного
пакунка.
Подумайте і запропонуйте групі
конкретні справи, які слід зробити для
поліпшення суспільного життя.
ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ:
1. Виберіть одне з понять
уроку і поміркуйте, як його можна пояснити
і які 2-3 приклади навести для цього. Запишіть
свої думки завершуючи фрази: «Я думаю,
що ...», «Це означає ...», «Наприклад, ...»
2. Напишіть листа до Президента України з пропозиціями, як можна поліпшити
життя дітей в нашій країні. Не забудьте
обміркувати його зміст з одногрупниками.
Вирішіть, які з них варто було надіслати.
3. Прогляньте одну-дві
місцеві газети. Знайдіть в них повідомлення
про приклади активності громадян, прояви
громадянської позиції. У чому вона полягала?
Чи досягли мети громадяни? Коротко запишіть
отриману інформацію.
Комментариев нет:
Отправить комментарий