понедельник, 20 апреля 2020 г.

Опрацювати поданий навчальний матеріал до уроку. 

Зміст навчального матеріалу з теми:
Моделі учнівського самоврядування
Можливо визначити декілька напрямів діяльності органів учнівського самоврядування:
· представницький – участь учнівської ради в обговоренні шкільних проблем і прийняті рішень, вироблення думки учнів, участь в роботі органів учнівської ради;
· вирішення конфліктів (участь у діяльності медіаційної служби) – посередництво в вирішенні конфліктів на принципах добровільності;
· інформаційний – інформування учнів про проблеми навчального закладу та шляхи їх вирішення, діяльність учнівської ради;
· шефський – організація шефства старших учнів над молодшими;
· зовнішні зв’язки – організація взаємодії з позанавчальними закладами, органами самоврядування сусідніх навчальних закладів, залучення зовнішніх ресурсів до вирішення проблем учнів і навчального закладу в цілому;
· правозахисний – захист прав учнів у навчальному закладі через Конвенцію прав дитини, Устав навчального закладу, Кодекс честі, взаємодію з службою «Ювенал» тощо;
· організаторський – підтримка дозвілевих, соціально значимих та інших ініціатив вихованців.
Моделі учнівського самоврядування можуть бути наступними:
1. Адміністративна модель (умовна назва «Учнівська рада») – це формально – правове самоврядування, яке основане на вимогах законодавчих і локальних актів. За допомогою цієї моделі учасники освітнього процесу, в тому числі учні (через учнівську секцію учнівської ради), реалізують свої громадянські права на участь в управлінні справами освітнього закладу та місцевого співтовариства. Cильні сторони:
1. Відповідність вимогам законів і актів, які регулюють діяльність освітнього закладу на Україні.
2. Наявність можливостей для учасників освітнього процесу в реалізації та захисту своїх громадянських прав.
Слабкі сторони:
1. Виключення потенціалу виховних програм ( в т.ч. ігрових), які реалізуються в освітніх закладах.
2. Формалізація процесу виборів органів самоврядування.
3. Недостатнє урахування вікових особливостей учнів.
2. Ігрова модель (умовна назва «Ньюландія») – самоврядування, яке ґрунтується на дотриманні всіх законодавчих і нормативних актів України, які гармонічно вписані у правила ігри, яка моделює діяльність основних структур держави, місцевої спільноти, освітнього закладу (в залежності від конкретної моделі). Саме правила гри регламентують взаємовідносини всіх учасників освітнього процесу в межах ігрової взаємодії.
Cильні сторони:
1. Максимальне використання виховного потенціалу гри й ігрової технології.
2. Учнівське самоврядування розглядається при створенні спеціальної програми.
Слабкі сторони:
1. Не дивлячись на те, що ця модель гармонійно поєднує нормативно-правову базу самоврядування освітнього закладу та виховну роботу, при відсутності психологічної підготовки педагогічного колективу до її впровадження така модель може розглядатися деякими педагогами як певний відступ від традицій, які склалися в управлінні закладом.
2. Зайве захоплення ігровим процесом.
3. Можливість реалізації даної моделі у повній мірі тільки в умовах дитячого оздоровчого табору в якості навчання активу учнівського самоврядування.
3. Роздільна адміністративно – ігрова модель (умовна назва «День дублера») – це поєднання двох перших моделей з переважним використанням можливостей формально-правового самоврядування та залученням у життя освітнього закладу один раз на рік або чверть ігрової практики у вигляді заміщення посади педагогів учнями.
4. Сумісна адміністративно – ігрова модель (умовна назва «Демократична республіка») – це поєднання перших двох моделей, але з переважним використанням ігрових технологій, коли в ігровий процес включаються всі учасники освітнього процесу( учні, вчителі, батьки), а у компетенції формально – правового самоврядування залишаються лише принципові питання(охорона життя та здоров’я учнів, виконання обов’язкового державного освітнього стандарту тощо ).
Отже, самоврядування – це спосіб організації життя учнівського колективу, який реалізується у залученні всіх його членів до планування, організації, контролю і підбиття підсумків навчальної та суспільно корисної праці. Це реальний процес виконання функцій у структурі самоврядної діяльності, задоволення потреби в самостійності та самодіяльності. Це школа колективної дії, створення таких життєвих ситуацій, в яких виявляються, виробляються, відточуються кращі якості особистості. Основне призначення учнівського самоврядування – задовільняти індивідуальні потреби учнів, які спрямовані на захист їх громадянських прав і інтересів, участь у вирішенні суттєвих проблем освітнього закладу.
Принципами учнівського самоврядування є:
· вибірність;
· змінність;
· гласність;
· контроль;
· звітність.
Найвищим органом учнівського самоврядування є загальні збори учнів навчального закладу, на яких затверджується положення про учнівське самоврядування, обирається його виконавчий орган, визначаються його структура та термін повноважень, заслуховується його звіт, надається оцінка діяльності. Важливим критерієм ефективності учнівського самоврядування є послідовне збагачення життєвих цілей і внутрішнього духовного світу кожного члена колективу через привабливість соціально колективних ініціатив, емоційна єдність усіх його членів.

ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ:

1. Якою є мета існування учнівського самоврядування?
2. Як проведення днів самоврядування у навчальних закладах сприяє налагодженню співпраці між вчителями і учнями?
3. Як учнівське самоврядування пов’язане з побудовою громадянського суспільства?


Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Шановні учні! Звертаю Вашу увагу на те, що громадянська освіта - важлива складова ефективної активності громадян, а результатом вивчення...